O linkowaniu wewnętrznym i indeksowaniu słów kilka

WordPress jest skryptem powszechnie uważanym za „SEO Friendly”. Sam Matt Cutts (Google) zawsze go polecał i podawał pozytywne przykłady z nim zwiazane. Wiele czynników, które są ważne z punktu widzenia SEO jest w nim rozwiązanych i działają automatycznie po zainstalowaniu skryptu. A dużą część można rozwiązać instalując dodatkowe rozszerzenia czyli wtyczki. Wiele, może większość, ale pewnie nie wszystkie.
Skupmy się na modyfikacjach, które warto wprowadzić zaraz po zainstalowaniu skryptu CMS, ponieważ nie są one zaimplementowane. Pomijamy celowo w tym momencie tematy dostępne w skrypcie WP takie jak:
odnośniki bezpośrednie (Permalinks lub tzw. „ładne linki”), stronicowanie czy kategorie.

W jaki sposób możemy pomóc stronie piąć się wyżej w wynikach wyszukiwania, poprawiając linkowanie wewnętrzne?

Wpisy powiązane, najczęściej czytane itp.

Wpisy powiązane są to artykuły powiązane tematycznie z aktualnie czytanym artykułem. Są one przydatne dla użytkownika zainteresowanego konkretnym tematem, a co za tym idzie również dobrze postrzegane przez robota Google.
Można samemu spróbować zaimplementować tę funkcjonalność lub skorzystać np. z dosyć popularnej wtyczki Yet another related post plugin.
Warto również pisząc artykuł odnosić się do własnych archiwalnych artykułów powiązanych oczywiście tematycznie. Przykład:
Sprawdź również Darmowe wtyczki poprawiające Twój ranking w wyszukiwarkach seo 2. Myślę, że podlinkowane obrazki również są mile widziane, po pierwsze skupiają uwagę użytkownika, po drugie uatrakcyjniają suchy tekst.
40 wskazówek jak zoptymalizować WordPressa Yoast
Linki do najczęściej czytanych wpisów również przekładają się często na większe zainteresowanie użytkownika naszym blogiem, a robotów na szybszą i lepszą indeksację.

Plik robots.txt

Plik robots.txt mówi robotom wyszukiwarek jaki zasoby na naszej stronie mają indeksować.
Cytując Wskazówki dla Webmasterów Google:

Za pomocą pliku robots.txt możesz zablokować indeksowanie stron wyników wyszukiwania lub innych generowanych automatycznie stron nieprzydatnych użytkownikom przechodzącym do witryny z wyszukiwarek.

Ostatnio czytałam, że plik robots.txt może nie tylko nieskutecznie blokować indeksowanie niektórych stron w SERP-ach, ale również może nam zaszkodzić, ponieważ blokujemy w ten sposób przepływ linków (link juice). Robot wyszukiwarki jak już trafi na naszą stronę/podstronę, a okaże się ona blokowana w robots nie może dalej jej indeksować (w tym linków wewnętrznych, a co za tym idzie całego serwisu). Dlatego jak zawsze przyda się zasada złotego środka..
Tak może wyglądać przykładowy plik – być może w lekko „nadmiarowy”. W zasadzie 2 pierwsze linijki poniższego kodu by wystarczyły dla typowego bloga, a czasem w ogóle się go nie stosuje.
Sitemap: http://www.mojastrona.pl/sitemap.xml

User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /wp-includes/
Disallow: /wp-content/cache/
Disallow: /trackback/
Disallow: /wp-content/themes
Disallow: /comments
Disallow: /category/*/*
Disallow: */trackback/
Disallow: */feed/
Disallow: */comments/
Disallow: /*?
Disallow: /readme.html
Disallow: /xmlrpc.php

Allow: /wp-content/uploads

User-agent: Googlebot-Image
Disallow:
Allow: /*

Warto również przeczytać zalecenia twórców WordPressa tutaj.
Należy również pamiętać, że np stron zduplikowanych nie dodaje się do robots.txt, lecz stosuje się tag
rel=canonical.

Mapa strony

Mapa strony to plik z linkami wewnętrznymi naszej strony, które chcemy indeksować. Aby wygenerować mapę strony można np. skorzystać z wtyczki SEO Yoast, a następnie odpowiednio ją skonfigurować. Następnie jest ona automatycznie aktualizowana.
SEO Plugin by Yost - sitemap
Powyższa wtyczka jest moim zdaniem obecnie najlepszą wtyczką poprawiającą optymalizację witryny. W tym artykule skupiam się tylko na funkcjach związanych z linkowaniem, ale… umożliwia ona również edycję plików robots.txt i .htaccess, integrację z serwisami społecznościowymi, pomaga ona również chociażby w doborze tytułów, meat tagów dla każdego rodzaju stron.

„Okruszki” (Breadcrumbs)

„Okruszki” czyli linki w górnej części artykułu, wskazujące w którym miejscu serwisu aktualnie się znajdujemy.
We wcześniej wspomnianej wtyczce SEO by Yoast również zaimplementowano Breadcrumbs.

Warto również zoptymalizować liczbę tagów i kategorii, przemyśleć strukturę strony tak, aby najbardziej linkowane były strony najbardziej dla nas ważne/wartościowe (np. same artykuły czy strona główna), a mniej podstrony kategorii.
Więcej na ten temat można znaleźć np. Co i jak indeksowac tagi czy kategorie.

Jedna odpowiedź do “O linkowaniu wewnętrznym i indeksowaniu słów kilka”

  1. Witam. Z indeksowaniem sklepu woocommerce przez google jest różnie. W ostatnim czasie zbudowałem kolejny sklep oparty na tej wtyczce. Problem polega na tym że google indeksuje samo zdjęcie produktu jako post, zdjęcie załącznika do pobrania też jest indeksowane jako wpis bloga. Trochę to miesza i może zniechęcić do dalszego zagłębiania się w treść strony. Może ktoś orientuje się czy da się to w jakiś sposób ustawić ?

    Przykłady linków zaindeksowanych:

    https://photoimages.store/product/squirrel-jump-meadow/squirrel-jump-meadow/
    https://photoimages.store/product/goose-water-stones/goose-water-stones_3000_2000/

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *