Mobilna wersja Twojej strony – szybko i bezboleśnie

Nie da się ukryć, że coraz większe znaczenie odgrywa ruch z urządzeń mobilnych. 21 kwietnia tego roku Google ogłosiło zmiany w algorytmie dotyczącym wyszukiwania mobilnego. Zmiana ta często jest określana jako mobilny armageddon. Na czym polega? Przytoczę słowa z blogu Google Polska:

„Korzystając z wyszukiwarki na telefonie, częściej w pierwszej kolejności dostaniecie wyniki ze stronami, które można wygodnie przeglądać na urządzeniu mobilnym. Dzięki tej zmianie będziecie otrzymywać wysokiej jakości wyniki ze stron, które są dużo wygodniejsze do przeglądania na mniejszym ekranie.”

(źródło: http://googlepolska.blogspot.com/2015/04/wygodniejsze-przegladanie-wynikow.html)

Dla właścicieli stron oraz webmasterów oznacza to tyle, że w dzisiejszych czasach warto posiadać wersję mobilną swojej strony, jeżeli nie chcą zostać w tyle w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Narzędzia do testowania i emulatory

Google udostępniło webmasterom kilka narzędzi, dzięki którym mogą sprawdzić na ile ich strona jest mobilna (mobile friendly) oraz na ile spełnia wymogi Google pod tym względem.
Jednym z takich narzędzi jest tester
Powinniśmy zobaczyć taki wynik:
seowp_mobile-friendly
W przypadku wykrycia problemów z wyświetlaniem na urządzeniach mobilnych, możemy zobaczyć szczegóły – co i jak należy naprawić – w narzędziach dla webmasterów (Google Console).

Aby sprawdzić jak wygląda nasza strona na różnych urządzeniach mobilnych możemy wykorzystać różnego rodzaju emulatory:
– na przykład serwisy online takie jak test mobile lub responsinator
– lub instalując wtyczki w przeglądarce internetowej na przykład dla Google Chrome Device Mode.

Strona responsywna a strona mobilna

Jednym ze sposobów zrobienia strony na urządzenia mobilne jest strona responsywna („responsive web design”). Technika polega mówiąc ogólnie na tym, aby strona wyglądała tak samo na wszystkich urządzeniach – zarówno na komputerze stacjonarnym, jak na komórkach czy tabletach. Ten sposób jest zalecany przez Google.
Sposób ten jest zalecany dla zupełnie nowych stron lub nowych wersji stron. Często koszt przeprojektowania aktualnej witryny (nie-responsywnej) na responsywną może być równy temu, jaki zapłacilibyśmy za nowy projekt witryny.
Można skorzystać z darmowych i responsywnych motywów dla WordPress.

Wersja mobilna strony (nie-responsywnej) jest odrębną wersją strony na urządzenia mobilne, wyglądającą często zupełnie inaczej niż „oryginał”. Nie ma potrzeby przeprojektowywania (zmieniania) „starej” witryny. Projekt dotyczy tylko wersji na urządzenia mobilne, a dokładniej na przeglądarki na urządzenia mobilne.
Wersja mobilna jest dostępna pod innym adresem (subdomeną) np. portal Onet jest dostępny dla komputerów stacjonarnych pod adresem www.onet.pl, a wersja mobilna portalu pod adresem m.onet.pl.
Strona mobilna wyświetla się po rozpoznaniu, że użytkownik korzysta z urządzenia mobilnego.

Strona mobilna (mobile friendly) powinna posiadać kilka cech:
– elementy witryny, takie jak menu powinny być uproszczone, tak aby dobrze wyświetlało się na mniejszych ekranach,
– obrazki powinny być skompresowane (lub czasem usunięte), w celu szybszego ładowania strony,
– treść powinna być również zoptymalizowana w taki sposób, aby użytkownik, wyszukujący informacji otrzymał ją bez konieczności dodatkowego przewijania czy szukania na stronie,
– formularze powinny być łatwe w uzupełnianiu,
– elementy nie mogą znajdować się zbyt blisko siebie, aby umożliwić łatwe kliknięcie palcem na ekranie dotykowym,
– adres strony powinien wiązać się z aplikacją wyświetlającą mapę, itp.

Rozwiązania dla CMS WordPress

Ponownie mogę się powołać na Google, które stworzyło kilknaście poradników dla różnych systemów m.in. WordPress, Joomla, Magento, Drupal, Prestashop i inne.
Porady o tym jak stworzyć stronę mobilną, zgodną z wytycznymi wyszukiwarki (SEO friendly), dotyczące stron opartych na WordPress można znaleźć pod tym adresem.

Wtyczki do tworzenia mobilnej wersji strony (nie responsywnej)

Dla powyższego przypadku, gdy chcemy szybko uruchomić wersję mobilną naszej „starej” strony, opartej na CMS WordPress i nie chcemy jej przeprojektowywać od zera, z pomocą mogą nam przyjść wtyczki.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że wygląd takiej strony na urządzeniach mobilnych będzie taki sam jak x-użytkowników WordPressa, którzy korzystają z tej wtyczki i jest on raczej minimalistyczny.
Nie ma to takiego znaczenia w przypadku stron, gdzie wygląd nie jest tak ważny, a strona skupia odbiorców wokół interesującej treści (jak wspomniany wcześniej Onet).

Kilka wtyczek wartych polecenia:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *