Kilka słów o optymalizacji strony (on-site SEO i kwestie techniczne)

Wiele osób myśli, że wystarczy „postawić stronę” na WordPress, zainstalować kilka wtyczek i już, gotowe. Cała reszta „zrobi się sama”.. Optymalizacja strony? Zainstaluję wtyczkę SEO Yoast i po problemie…
Jest to na pewno pomocne, ale czy można zrobić coś więcej, żeby wypaść lepiej w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji, która w ten sposób myśli i działa?
W dzisiejszym wpisie trochę o czynnikach „na stronie” (on-site) wpływających na ranking w wyszukiwarkach, w tym o kwestiach technicznych związanych z kodem strony.

Już podczas tworzenia strony www powinniśmy brać pod uwagę czy kod jest zoptymalizowany dla SEO („SEO friendly”). Poprawianie już istniejącej strony może się okazać bardziej czasochłonne i wymagać większych nakładów (szczególnie w przypadku dużych serwisów e-commerce).

Czym są czynniki rankingowe On-site SEO?

Czynniki rankingowe „on-site” wiążą się z zawartością strony internetowej, zarówno jeżeli chodzi o treść, jak i kod HTML. Czynniki on-site SEO są podstawowym aspektem podczas tworzenia audytu strony.

Co powinno się znaleźć na zoptymalizowanej stronie i jak powinna być „zbudowana”?

  • Treść powinna być wysokiej jakości, pisana dla użytkownika, a nie dla robotów wyszukiwarek (min. 700 słów). Nie powinny zawierać błędów (ortograficznych i innych). Stronami „spamowymi” o niskiej jakości zajmie się m.in. algorytm Google Panda.
    Treści i zasoby na stronie powinny być tak dobre, że użytkownicy będą chcieli podzielić się nimi z innymi i zamieszczać odnośniki do nich.
  • Wyszukiwana fraza docelowa powinna znajdować się w nagłówku strony i być związana tematycznie z zawartością całej strony.
  • Wyszukiwana fraza docelowa powinna być zawarta w co najmniej jednym nagłówku.
    Sugerowane jest, aby element H1 znalazł się jeden raz na stronie i najlepiej, aby był związany z tytułem strony.
    Wskazane jest także użycie podtytułów H2, H3 itd. w dalszej części strony.
  • Wyszukiwana fraza docelowa powinna powtarzać się kilka razy na konkretnej stronie. Nie należy zbyt gęsto powtarzać frazy, ponieważ strona może być uznana za spam. Warto używać synonimów słów kluczowych.
  • Strona powinna zawierać odpowiednie grafiki, które pomogą zilustrować frazę docelową i uatrakcyjnić stronę dla użytkownika (zyskując na jakości).
  • Podpisy do zdjęć lub grafiki powinny zawierać frazę docelową.

  • Należy włączyć obsługę mediów społecznościowych na stronie, dzięki czemu jest ona postrzegana jako bardziej wiarygodna, aktualna i atrakcyjna. Przy okazji może pomóc w zdobyciu wartościowych linków do naszej strony (czynnik off-page).
  • Ważne, żeby kod był zgodny z W3C, aby roboty mogły stronę bez przeszkód przeczytać i zaindeksować.
    Zaleca się przeniesienie skryptów .css i .js do plików zewnętrznych, aby zmniejszyć ilość kodu. Umożliwia to również użytkownikom buforowanie tych plików za pierwszym razem, w ten sposób, wyszukiwarki nie będą musiały pobrać tych plików cały czas; co wpływa na szybsze ładowanie strony.
  • Często wskazuje się również na stosunek treści do kodu strony jako ważny czynnik SEO; warto, aby przeważała treść, wtedy łatwiej robotom indeksującym skategoryzować stronę i jest większe prawdopodobieństwo, że uzna ją za bardziej wartościową.
  • Adres URL powinien zawierać słowa kluczowe (max. długość adresu to 115znaków). Zaleca się unikać upychania słów kluczowych („keyword stuffing”).
  • Strona powinna zawierać przyjazne adresy URL
  • Każda strona powinna mieć UNIKALNY tytuł (zamknięty w TITLE tagu), zawierać słowa kluczowe lub frazy docelowe; zaleca się też długość do 70 znaków lub mniej (tutaj najlepszą zasadą jest wprowadzanie słów jak najbliżej początku tytułu, żeby Google go nie obcięło).
  • Opis w META tagu: Nawet jeśli wyszukiwarki nie uznają opisu w META tagu jako czynnika rankingowego strony, to taki opis jest istotny dla odbiorców strony i może on zaważyć na tym, że to akurat Twoja strona zostanie klinkięta spośród wszystkich wyników wyszukiwania.. Powinien on zawierać słowa kluczowe. Sugerowana długość do niż 160 znaków, ale zasada jest podobna jak przy tutule – im bliżej początku, tym większe prawdopodobieństwo, że Google nam go nie skróci.
  • Dane strukturalne i mikroformaty to elementy, które wzbogacają zwykły wynik wyszukiwania o dodatkowe elementy, pomagają robotowi wyszukiwarki lepiej zrozumieć zawartość strony; o ile teoretycznie (jeszcze) nie są czynnikiem rankingowym, to mogą poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania (SERP-ach) – dzięki czemu strony takie mogą być lepiej „klikalne” spośród innych wyników organicznych (wyższce CTR).
  • Tekst alternatywny obrazka powinien zawierać słowo kluczowe w znaczniku ALT; nazwa pliku również powinna odpowiadać temu co przedstawia obraz.
  • Wskazane jest użycie linków do innych stron na swojej stronie lub innych zasobów tak, aby były powiązane tematycznie ze stroną oraz były wartościowe dla użytkownika. Google może ukarać stronę zawierającą więcej niż 100 linków (tzw. farmy linków).
  • Linkowanie wewnętrzne: Kilka linków wewnętrznych (do innych stron w ramach naszej strony) są pozytywnie odbierane przez Google, zwłaszcza jeśli mamy podobną tematykę strony. Dzięki temu zwiększamy szansę na to, że użytkownik znajdzie jak najwięcej potrzebnych mu treści na naszej stronie (i spędzi na niej więcej czasu); a przy okazji pomożemy robotowi Google szybciej zaindeksować i kategoryzować naszą stronę (Więcej o linkowaniu wewnętrznym tutaj).
    Należy uważać na nieaktualne linki i wystrzegać się błędnych powiązań z nieistniejącymi już zasobami; może to spowodować, że serwis będzie gorzej postrzegany (informacje o błędach można znaleźć w narzędziach dla webmasterów).
    W przypadku większych serwisów warto zwrócić uwagę na problem z duplikacją treści i w razie konieczności stosować w nagłówku rel = canonical.
  • Zaleca się tworzenie stron przeznaczonych dla ekranów urządzeń mobilnych, w szczególności Google zaleca tworzenie stron responsywnych.
  • Zaleca się zminimalizować czas ładowania strony poprzez m.in. optymalizację i cache i
    optymalizację obrazków. Warto skorzystać z narzędzia Google Page Speed, aby sprawdzić wskazówki Google jak konkretnie możemy przyspieszyć działanie naszej strony.

on_page_seo_infographic
Źródło: backlinko.com

Czy wszystko to zrobi za nas automatyczne narzędzie wtyczka SEO Yoast? Myślę, że część rzeczy owszem, ale potrzebna jest jej odpowiednia konfiguracja i użycie „z głową” przy każdym dodawanym artykule.
Być może trochę wykroczyłam poza tematykę stricte „on-site SEO”, ale mam nadzieje, że będzie to ocenione na plus.

2 odpowiedzi do “Kilka słów o optymalizacji strony (on-site SEO i kwestie techniczne)”

  1. Dobrze wstępne wskazówki. Byłoby dobrze rozpisać temat mikrodanych. Jest to teraz bardzo dobry trik marketingowy dla przywrócenia uwagi odwiedzając w wynikach wyszukiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *