Kilka słów o optymalizacji strony (on-site SEO i kwestie techniczne)

optymalizacja strony

Wiele osób myśli, że wystarczy „postawić stronę” na WordPress, zainstalować kilka wtyczek i już, gotowe. Cała reszta „zrobi się sama”.. Optymalizacja strony? Zainstaluję wtyczkę SEO Yoast i po problemie…
Jest to na pewno pomocne, ale czy można zrobić coś więcej, żeby wypaść lepiej w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji, która w ten sposób myśli i działa?
W dzisiejszym wpisie trochę o czynnikach „na stronie” (on-site) wpływających na ranking w wyszukiwarkach, w tym o kwestiach technicznych związanych z kodem strony.

Już podczas tworzenia strony www powinniśmy brać pod uwagę czy kod jest zoptymalizowany dla SEO („SEO friendly”). Poprawianie już istniejącej strony może się okazać bardziej czasochłonne i wymagać większych nakładów (szczególnie w przypadku dużych serwisów e-commerce).

Czym są czynniki rankingowe On-site SEO?

Czynniki rankingowe „on-site” wiążą się z zawartością strony internetowej, zarówno jeżeli chodzi o treść, jak i kod HTML. Czynniki on-site SEO są podstawowym aspektem podczas tworzenia audytu strony.

Co powinno się znaleźć na zoptymalizowanej stronie i jak powinna być „zbudowana”?

  • Treść powinna być wysokiej jakości, pisana dla użytkownika, a nie dla robotów wyszukiwarek (min. 700 słów). Nie powinny zawierać błędów (ortograficznych i innych). Stronami „spamowymi” o niskiej jakości zajmie się m.in. algorytm Google Panda.
    Treści i zasoby na stronie powinny być tak dobre, że użytkownicy będą chcieli podzielić się nimi z innymi i zamieszczać odnośniki do nich.
  • Wyszukiwana fraza docelowa powinna znajdować się w nagłówku strony i być związana tematycznie z zawartością całej strony.
  • Wyszukiwana fraza docelowa powinna być zawarta w co najmniej jednym nagłówku.
    Sugerowane jest, aby element H1 znalazł się jeden raz na stronie i najlepiej, aby był związany z tytułem strony.
    Wskazane jest także użycie podtytułów H2, H3 itd. w dalszej części strony.
  • Wyszukiwana fraza docelowa powinna powtarzać się kilka razy na konkretnej stronie. Nie należy zbyt gęsto powtarzać frazy, ponieważ strona może być uznana za spam. Warto używać synonimów słów kluczowych.
  • Strona powinna zawierać odpowiednie grafiki, które pomogą zilustrować frazę docelową i uatrakcyjnić stronę dla użytkownika (zyskując na jakości).
  • Podpisy do zdjęć lub grafiki powinny zawierać frazę docelową.

  • Należy włączyć obsługę mediów społecznościowych na stronie, dzięki czemu jest ona postrzegana jako bardziej wiarygodna, aktualna i atrakcyjna. Przy okazji może pomóc w zdobyciu wartościowych linków do naszej strony (czynnik off-page).
  • Ważne, żeby kod był zgodny z W3C, aby roboty mogły stronę bez przeszkód przeczytać i zaindeksować.
    Zaleca się przeniesienie skryptów .css i .js do plików zewnętrznych, aby zmniejszyć ilość kodu. Umożliwia to również użytkownikom buforowanie tych plików za pierwszym razem, w ten sposób, wyszukiwarki nie będą musiały pobrać tych plików cały czas; co wpływa na szybsze ładowanie strony.
  • Często wskazuje się również na stosunek treści do kodu strony jako ważny czynnik SEO; warto, aby przeważała treść, wtedy łatwiej robotom indeksującym skategoryzować stronę i jest większe prawdopodobieństwo, że uzna ją za bardziej wartościową.
  • Adres URL powinien zawierać słowa kluczowe (max. długość adresu to 115znaków). Zaleca się unikać upychania słów kluczowych („keyword stuffing”).
  • Strona powinna zawierać przyjazne adresy URL
  • Każda strona powinna mieć UNIKALNY tytuł (zamknięty w TITLE tagu), zawierać słowa kluczowe lub frazy docelowe; zaleca się też długość do 70 znaków lub mniej (tutaj najlepszą zasadą jest wprowadzanie słów jak najbliżej początku tytułu, żeby Google go nie obcięło).
  • Opis w META tagu: Nawet jeśli wyszukiwarki nie uznają opisu w META tagu jako czynnika rankingowego strony, to taki opis jest istotny dla odbiorców strony i może on zaważyć na tym, że to akurat Twoja strona zostanie klinkięta spośród wszystkich wyników wyszukiwania.. Powinien on zawierać słowa kluczowe. Sugerowana długość do niż 160 znaków, ale zasada jest podobna jak przy tutule – im bliżej początku, tym większe prawdopodobieństwo, że Google nam go nie skróci.
  • Dane strukturalne i mikroformaty to elementy, które wzbogacają zwykły wynik wyszukiwania o dodatkowe elementy, pomagają robotowi wyszukiwarki lepiej zrozumieć zawartość strony; o ile teoretycznie (jeszcze) nie są czynnikiem rankingowym, to mogą poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania (SERP-ach) – dzięki czemu strony takie mogą być lepiej „klikalne” spośród innych wyników organicznych (wyższce CTR).
  • Tekst alternatywny obrazka powinien zawierać słowo kluczowe w znaczniku ALT; nazwa pliku również powinna odpowiadać temu co przedstawia obraz.
  • Wskazane jest użycie linków do innych stron na swojej stronie lub innych zasobów tak, aby były powiązane tematycznie ze stroną oraz były wartościowe dla użytkownika. Google może ukarać stronę zawierającą więcej niż 100 linków (tzw. farmy linków).
  • Linkowanie wewnętrzne: Kilka linków wewnętrznych (do innych stron w ramach naszej strony) są pozytywnie odbierane przez Google, zwłaszcza jeśli mamy podobną tematykę strony. Dzięki temu zwiększamy szansę na to, że użytkownik znajdzie jak najwięcej potrzebnych mu treści na naszej stronie (i spędzi na niej więcej czasu); a przy okazji pomożemy robotowi Google szybciej zaindeksować i kategoryzować naszą stronę (Więcej o linkowaniu wewnętrznym tutaj).
    Należy uważać na nieaktualne linki i wystrzegać się błędnych powiązań z nieistniejącymi już zasobami; może to spowodować, że serwis będzie gorzej postrzegany (informacje o błędach można znaleźć w narzędziach dla webmasterów).
    W przypadku większych serwisów warto zwrócić uwagę na problem z duplikacją treści i w razie konieczności stosować w nagłówku rel = canonical.
  • Zaleca się tworzenie stron przeznaczonych dla ekranów urządzeń mobilnych, w szczególności Google zaleca tworzenie stron responsywnych.
  • Zaleca się zminimalizować czas ładowania strony poprzez m.in. optymalizację i cache i
    optymalizację obrazków. Warto skorzystać z narzędzia Google Page Speed, aby sprawdzić wskazówki Google jak konkretnie możemy przyspieszyć działanie naszej strony.

on_page_seo_infographic
Źródło: backlinko.com

Czy wszystko to zrobi za nas automatyczne narzędzie wtyczka SEO Yoast? Myślę, że część rzeczy owszem, ale potrzebna jest jej odpowiednia konfiguracja i użycie „z głową” przy każdym dodawanym artykule.
Być może trochę wykroczyłam poza tematykę stricte „on-site SEO”, ale mam nadzieje, że będzie to ocenione na plus.

Jak zoptymalizować obrazy dla poprawy rankingu strony w Google

aparat fotograficzny

Jak wiadomo Google indeksuje obrazy w internecie. Obrazy wpływają na atrakcyjność treści strony, dlatego często mają również wpływ na ranking w wyszukiwarkach. Oczywiście wszystko zależy od tego co jest na obrazie, na ile jest on zgodny przedstawianą treścią i na ile jest on zoptymalizowany pod kątem SEO. Obrazek może pomóc we właściwej klasyfikacji witryny przez roboty, które póki co, nie do końca potrafią określić co znajduje się na obrazku.

W jaki sposób wyszukiwarka ocenia co znajduje się na obrazku? (kontekst)

Robot wyszukiwarki przetwarza cały kod strony wraz z treścią. Dlatego cała zawartość strony może mu zasugerować tematykę zdjęcia zamieszczonego na naszej stronie. Na przykład może powiązać tematykę zdjęcia łącząc je z tytułem strony, tekstami na stronie w szczególności tekstami wokół obrazka, nazwą pliku, tekstami odnośników (anchor text) jeżeli zdjęcie jest linkiem, treść atrybutu ALT obrazka itp.
Czytaj dalej Jak zoptymalizować obrazy dla poprawy rankingu strony w Google

Kilka darmowych i responsywnych szablonów SEO WordPress wartych polecenia

responsive web design

W repozytorium WordPress można znaleźć wiele ciekawych szablonów – od tych najprostszych dla blogów, przez projekty dla stron firmowych, po bardziej rozbudowane dla sklepów internetowych (e-commerce).
Wybierając szablon dla siebie warto zwrócić uwagę kiedy był on ostatnio aktualizowany. Niestety ataki na CMS WordPress najczęściej zdarzają się poprzez ogólnodostępne wtyczki oraz szablony. W starszych szablonach – pisanych na wcześniejsze wersje systemu – jest większe prawdopodobieństwo wykrycia luki bezpieczeństwa.

Chciałbym polecić kilka darmowych szablonów z oficjalnego repozytorium WP ze szczególnym uwzględnieniem dostosowania do urządzeń mobilnych (responsive web design RWD) i optymalizacji pod kątem SEO – czyli na ile są przyjazne wyszukiwarkom internetowym.
Strony RWD obecnie są bardzo popularne i praktyczne – jedna wersja strony dopasowuje się do ekranów różnych urządzeń mobilnych.
Czytaj dalej Kilka darmowych i responsywnych szablonów SEO WordPress wartych polecenia

Duplicate content a WordPress SEO

duplicate content pictures

WordPress jest uważany za system CMS przyjazny wyszukiwarkom internetowym. Gdy zainstalujemy dodatkowo kilka przydatnych wtyczek jak SEO by Yoast czy Yet Another Related Posts Plugin (YARPP) staje się on jeszcze bardziej przyjazny wyszukiwarkom. Niemniej czasem zdarza się, że nie da się uniknąć powielania treści tzw. duplicate content. Niestety konsekwencją powielania treści często jest kara od Google i spadek w wynikach wyszukiwania.
Postaram się naświetlić, gdzie może się nam pojawić taki problem, jak sobie z nim poradzić i co na to wyżej wymienione wtyczki…

Czytaj dalej Duplicate content a WordPress SEO

O linkowaniu wewnętrznym i indeksowaniu słów kilka

WordPress jest skryptem powszechnie uważanym za „SEO Friendly”. Sam Matt Cutts (Google) zawsze go polecał i podawał pozytywne przykłady z nim zwiazane. Wiele czynników, które są ważne z punktu widzenia SEO jest w nim rozwiązanych i działają automatycznie po zainstalowaniu skryptu. A dużą część można rozwiązać instalując dodatkowe rozszerzenia czyli wtyczki. Wiele, może większość, ale pewnie nie wszystkie.
Skupmy się na modyfikacjach, które warto wprowadzić zaraz po zainstalowaniu skryptu CMS, ponieważ nie są one zaimplementowane. Pomijamy celowo w tym momencie tematy dostępne w skrypcie WP takie jak:
odnośniki bezpośrednie (Permalinks lub tzw. „ładne linki”), stronicowanie czy kategorie.

W jaki sposób możemy pomóc stronie piąć się wyżej w wynikach wyszukiwania, poprawiając linkowanie wewnętrzne?

Czytaj dalej O linkowaniu wewnętrznym i indeksowaniu słów kilka

Obsługa błędu 404 – przekierowanie na stronę główną

404 to start

Błąd 404 informuje o tym, że strona, którą chce załadować użytkownik nie istnieje na serwerze.
Może się zdarzyć w przypadku, gdy faktycznie została usunięta z serwera, ale równie dobrze w przypadku, gdy użytkownik wpisze niepoprawny adres. Dodam, że jest to istotne nie tylko z punktu widzenia użytkownika, ale również optymalizacji dla wyszukiwarek (SEO).

Z tytułowym problemem możemy sobie poradzić na kilka sposobów. Dobrze jest poza samym przekierowaniem dać użytkownikowi „drogowskaz” co może dalej zrobić, w przypadku gdy zabłądził.
Jeżeli chcemy wyświetlić ładną stronę z komunikatem błędu należy wpisać go do pliku 404.php utworzonego w katalogu z naszym szablonem.
Czytaj dalej Obsługa błędu 404 – przekierowanie na stronę główną

Darmowe wtyczki poprawiające Twój ranking w wyszukiwarkach (SEO)

seo-imgWordPress posiada możliwość rozbudowy funkcjonalności  poprzez wtyczki. Istnieją wtyczki, które pomagają w optymalizacji strony dla wyszukiwarek i dzisiaj chciałabym kilka z nich polecić.

WordPress SEO by Yoast

Ta wtyczka załatwia nam większość potrzebnych ustawień potrzebnych do optymalizacji witryny m.in.:

  • mapa witryny
  • tytuły i meta tagi
  • przyjazne linki, bezpośrednie odnośniki
  • media społecznościowe
  • integracja z narzędziami dla webmasterów
  • możliwość edycji pliku robotx.txt i .htaccess
  • „okruszki”
  • dodawanie dodatkowych elementów do kanałów RSS

All in One SEO Pack

Z jego pomocą możemy m.in.:

  • automatycznie generuje meta tagi
  • mapa witryny
  • możliwość ustawienia kanonicznych adresów url
  • integracja z Google Analitycs
  • wsparcie dla innych wtyczek

 

SEO Ultimate

Za pomocą tej wtyczki możemy ustawić m.in.:

  • tytuły i meta tagi również dla tagów
  • przyjazne adresy url, tworzenie sieci wewnętrznej linków
  • kanonicznych adresów url
  • weryfikować aktywność linków (404)
  • integracja z G+

Google XML Sitemap

Wtyczka tworzy mapę witryny potrzebną do właściwego indeksowania strony przez wyszukiwarki.

W3 Total Cache

Wtyczka służy do optymalizacji pod kątem wydajności czyli poprawia szybkość ładowania strony. A jak wiadomo jest to jeden z czynników, który wpływa na odbiór naszej strony przez użytkowników, a co za tym idzie również roboty wyszukiwarek.

SEO Friendly Images

Wtyczka stworzona przez Vladimira Prelovaca pomaga w optymalizacji obrazków dla wyszukiwarek – dodaje atrybuty alt i tytuł automatycznie według wybranych opcji. Dzięki czemu obrazki z naszej strony mogą być poprawnie zaindeksowane i znalezione w gąszczu innych…