Jak przenieść blog z WordPress.com na własny hosting

wordpress

W dzisiejszym wpisie kilka porad w jaki sposób przenieść całą zawartość bloga z serwisu WordPress.com na własny hosting (strona oparta również na wordPressie). A także mała podpowiedź jak poradzić sobie z przekierowaniem ruchu na nową stronę.

Eksportowanie danych z serwisu WordPress.com
Zaloguj się na konto WordPress.com i przejdź na Pulpit nawigacyjny bloga. Kliknij Eksportuj w menu Narzędzia.
Spowoduje to przejście na nową stronę, w której zostanie wyświetlone pytanie z opcjami do wyboru: czy chcemy eksportować wszystko czy tylko część danych. Wybierz „Wszystkie materiały” i naciśnij przycisk Pobierz plik eksportu. Plik XML zostanie pobrany na dysk Twojego komputera, który będzie zawierać wszystkie posty, strony, obrazy, komentarze, pola niestandardowe, kategorie, znaczniki, menu nawigacyjne i inne informacje.
Czytaj dalej Jak przenieść blog z WordPress.com na własny hosting

Wyłączanie wtyczek poza panelem administracyjnym

wordpress-pomoc

Czasem może nam się zdarzyć sytuacja, że po zainstalowaniu jakiejś wtyczki pojawi nam się błąd i zablokuje nam dostęp do panelu administatora. W takim wypadku dobrze wiedzieć w jaki sposób można wyłączyć wtyczkę bez dostępu do panelu administracyjnego.
W tym celu użyjemy phpMyAdmina i klienta ftp.

1) Wyłączenie wtyczek poprzez phpMyAdmin

W tabeli wp-options szukamy option_name=’active_plugins’ i edytujemy to pole – jeżeli usuniemy całą wartość pola wszystkie wtyczki staną się nieaktywne.

active_plugins_wp_options

Przykładowa zawartość (option_value):

a:2:{i:0;s:36:"contact-form-7/wp-contact-form-7.php";i:2;s:23:"seo_yoast/seo_yoast.php";}

Czytaj dalej Wyłączanie wtyczek poza panelem administracyjnym

Usuwanie spamerskich linków z treści komentarza

wordpress hack

Domyślnie WordPress pozwala na używanie znaczników HTML w komentarzach. Na przykład zamieni dowolny adres URL w komentarzu na tag < A ..>. Niestety często spamerzy tego nadużywają. Jeśli Twoja wtyczka do obsługi spamu w komentarzach przepuszcza dużo tego typu komentarzy, można skorzystać z poniższego kodu. Wystarczy go wkleić do pliku functions.php naszego motywu.

remove_filter('comment_text', 'make_clickable', 9);

Powyższy fragment usuwa filtr o nazwie „make_clickable”, który analizuje komentarze i sprawia, że wszystkie adresy URL stają się „klikalne”.

Aby przefiltrować komentarze pod kątem znaczników HTML można spróbować użyć takiego kodu:
Czytaj dalej Usuwanie spamerskich linków z treści komentarza

Strona koszyka i podsumowania zamówienia nie wyświetla się – Woocommerce

ecommerce

Dzisiaj zajmiemy się przypadkiem, gdy z jakiegoś powodu po zainstalowaniu wtyczki WooCommerce strona koszyka i zamówienia nie wyświetla się. A dokładniej strona nie jest ustawiona właściwie lub nie zawiera wybranych przez klienta pozycji ze sklepu.

Analizę przypadku można rozpocząć od ustawień sklepu czyli w menu wybieramy WooCommerce > Ustawienia > Produkty > Wyświetlanie > Strony zamówienia.
Tam będzie można ustawić strony dla obsługi zamówienia w sklepie.
Strony zamowienia woocommerce

Następnie zaglądamy do „Statusu systemu” czyli takiego podsumowania lub raportu, który udostępnia wtyczka. Aby go włączyć klikamy WooCommerce > Status systemu. Poniżej mamy fragment takiego raportu zawierający informacje jakie strony są ustawione dla sklepu. Czytaj dalej Strona koszyka i podsumowania zamówienia nie wyświetla się – Woocommerce

Błąd wyświetlenia panelu administracyjnego i pętla przekierowań po aktualizacji

wordpress

Dzisiaj opiszę problem, który może wystąpić po aktualizacji systemu WordPress.
Aktualizacja przebiegła teoretycznie prawidłowo, bo można było przez chwilę zobaczyć ekran potwierdzenia. Niemniej chwilę potem pojawił się „Problem z wyświetleniem strony” panelu administracyjnego (HTTP ERROR 500). Sama strona działała normalnie.
W pasku adresu odwołując się do /wp-admin lub jakiejkolwiek podstrony kokpitu, nachalnie pojawiał się link przekierowujący na upgrade.php:

/wp-admin/upgrade.php?_wp_http_referer=%2Fupdates%2Fwp-admin%2F 

Rozwiązanie problemu

W pierwszej kolejności sprawdzony został plik .htaccess, okazało się, że jest identyczny jak przed aktualizacją czyli OK.
Następne co zostało zrobione to zmiana nazwy katalogu wtyczek /plugins. Po wpisaniu w pasku adresu panelu administracyjnego pojawiła się strona aktualizująca plik bazy danych po aktualizacji WordPress jak poniżej.

aktualizacja_BD_wordpress

Na koniec katalog wtyczek został przywrócony, a dokładniej z powrotem została zmieniona jego nazwa na /plugins.
W moim przypadku powiódł się taki scenariusz, ale może się zdarzyć, że mimo, że wersje bazy danych są ok, nadal pojawia się przekierowanie. W takim przypadku warto wyczyścić cache.

Jak łatwo przenieść stronę WordPress na inny hosting?

wordpress hack

Zmiana hostingu i konieczność przeniesienia witryny opartej na WordPress może wiązać się z wieloma problemami.
Od problemów związanych z importem danych z bazy danych, po problemy konfiguracyjne, problemy z zainstalowanymi wcześniej wtyczkami, z linkami bezpośrednimi do mediów i plików itp.

Przed każdą zmianą w obrębie strony, jak również w przypadku przenosin strony, powinno się robić kopię zapasową strony – więcej w artykule: Jak robić kopie zapasowe strony. W artykule warto zwrócić uwagę na to, które dane (baza danych, pliki i katalogi) są szczególnie istotne dla Twojej strony.

Dzisiejszy wpis będzie mini poradnikiem dla osób, które chcą w szybki, bezproblemowy i bezpieczny sposób przenieść swoją stronę na inny hosting, bez zagłębiania się w kwestie techniczne.
Za pomocą wtyczki Duplicator można zarówno robić kopie zapasowe strony, jak i w sposób automatyczny przenieść stronę w inne miejsce.

Kopia zapasowa będzie zawierała wszystkie dane witryny czyli artykuły, strony, wgrywane pliki i media, włącznie z zainstalowanymi wtyczkami i motywami(bez konieczności ponownej instalacji po przenosinach strony).
Czytaj dalej Jak łatwo przenieść stronę WordPress na inny hosting?

Jak usunąć wirusy ze strony opartej na WordPress?

warning_sucuri

System WordPress jest coraz bardziej popularny i coraz chętniej wykorzystywany do tworzenia stron firmowych – jako CMS, a nie tylko bloga osobistego. Niestety wraz z popularnością systemu WordPress, wzrasta ilość ataków na strony na nim oparte.

Dla przykładu na poniższym wykresie przygotowanym przez firmę Sucuri (twórcy antywirusa dla WordPressa) widać coraz większą ilość ataków typu Brute Force (mówiąc bardzo ogólnie i skrótowo: „Atak skierowany przeważnie na stronę logowania w celu przejęcia konta np. administratora strony (często automatyczny).”).
sucuri statistics brute force attack

Dlaczego moja strona została zaatakowana przez hakerów?

Skąd ten wirus? Czytaj dalej Jak usunąć wirusy ze strony opartej na WordPress?

Problem z dostępem do bazy danych (Error Establishing a Database Connection)

Jednym z najczęściej spotykanym błędem związanym z konfiguracją WordPressa jest problem z dostępem do bazy danych.
Przeważnie mamy z nim do czynienia podczas instalacji ręcznej WordPressa, gdy jeszcze nie skonfigurowaliśmy go prawidłowo.
Jak go rozwiązać?
Po pierwsze sprawdzić w pliku wp-config.php czy dane logowania do bazy danych są prawidłowe. Sprawdzamy następujące zmienne:
define('DB_NAME', 'nazwa bazy danych');
define('DB_USER', 'nazwa użytkownika');
define('DB_PASSWORD', 'haslo do bazy');
define('DB_HOST', 'localhost');

Jeżeli powyższe dane się zgadzają można sprawdzić czy przypadkiem nasza baza danych nie uległa uszkodzeniu.
Gdy mamy sytuację, że na stronie głównej mamy komunikat jak w tytule, a na stronie administracyjnej otrzymujemy błąd „One or more database tables are unavailable . The database may need to be repaired” („Jedna lub więcej tablic bazy danych jest niedostępna. Baza danych może wymagać naprawy”), wtedy należy zająć się naprawą bazy danych. WordPress umożliwia funkcje do jej naprawy.
(UWAGA: Przed przystąpieniem do naprawy należy zrobić backup!) Czytaj dalej Problem z dostępem do bazy danych (Error Establishing a Database Connection)