Jak zmienić autora wszystkich lub wybranych wpisów?

Dzisiaj krótki kurs o tym jak można szybko i łatwo zmienić autora wielu artykułów na raz.
Postaram się przedstawić w kilku prostych krokach jak to zrobić:

  • W panelu admina klikamy „Wszystkie wpisy”
  • Zaznaczamy artykuły, dla których chcemy zmienić autora

    change post author

  • Z rozwijanego menu na górze „Masowe działania” wybieramy „Edytuj” i klikamy przycisk „Zastosuj”

    Następnie ukaże nam się lista opcji masowej edycji jak na obrazku:

    change_post_author_save

  • Po prawej stronie z rozwijanego menu „Autor” wybieramy nowego autora wpisów i klikamy w przycisk „Zaktualizuj”

10 najczęstszych grzechów początkujących użytkowników WordPressa

blogging mistakes

Każdy z nas kiedy coś zaczyna, poznaje, uczy się ma prawo popełniać błędy.
Skrypt WordPress początkowo może przytłoczyć ilością dostępnych opcji, ale na szczęście jest na tyle intuicyjny, że z czasem każdy jest w stanie się z nim oswoić.
Chciałabym w dzisiejszym artykule zwrócić uwagę na kilka kwestii (żeby nie napisać błędów), na które warto zwrócić uwagę rozpoczynając przygodę z WordPressem oraz zaproponować jak sobie z nimi poradzić.
Czytaj dalej 10 najczęstszych grzechów początkujących użytkowników WordPressa

Jak zmienić nazwę administratora bez używania wtyczek?

dodaj uzytkownika

Domyślnie podczas instalacji naszego WordPressa w bazie danych tworzony jest użytkownik o nazwie ‚admin’ z ID=1. Z jednej strony jest to ułatwienie, ponieważ nie musimy wprowadzać dużej ilości danych przy instalacji. Z drugiej strony jest to ryzykowne, ponieważ to najczęściej dzięki tego typu domyślnych danych ułatwiamy hakerom ‚atak na naszą stronę’.

Co zrobić, gdy założyliśmy użytkownika ‚admin’ i chcemy zmienić tą nazwę, nie tracąc żadnych danych?
Logujemy się do panelu administracyjnego i wybieramy zakładkę ‚Użytkownicy’. Następnie dodajemy nowego użytkownika z rolą „Administrator” jak na poniższym obrazku:
dodaj_uzytkownika

Następnie musimy się przelogować na nowego użytkownika.
Klikamy zakładkę użytkownicy i usuwamy starego administratora przypisując wszystkie wpisy do nowego administratora.
przypisz_wpisy
I gotowe, w ten sposób mamy utworzonego nowego administratora.

WordPress – instalacja polskiej wersji językowej

wordpress_logo

WordPress jest platformą tworzoną domyślnie w języku angielskim. Dlatego, aby zobaczyć nasz blog w ojczystym języku należy zainstalować odpowiednią wersję językową.

Instalacja polskiej wersji językowej

1. Pobieramy pliki spolszczenia z repozytorium: tutaj – zgodną z wersją naszego WordPressa.
Interesuje nas plik pl_PL.php z katalogu dist/wp-content/languages/ oraz pliki z rozszerzeniem .mo i .po z katalogu messages/ (czyli pliki: pl_PL.mo, pl_PL.po, admin-pl_PL.mo, admin-pl_PL.po, admin-network-pl_PL.mo, admin-network-pl_PL.po, continents-cities-pl_PL.mo, continents-cities-pl_PL.po)
2. Na naszym serwerze wchodzimy do katalogu: wp-content/languages. Jeżeli katalog languages nie istnieje, trzeba go stworzyć. Następnie wgrywamy do tego katalogu pobrany plik pl_PL.php i pliki z katalogu messages.
3. Z głównego katalogu naszej strony otwieramy plik konfiguracyjny wp-config.php – i szukamy wpisu: define(‚WPLANG’, ”);
Aby ustawić język polski należy go zmienić na: define(‚WPLANG’, ‚pl_PL’);
I to wszystko.

Jak dołączyć czcionki Google do naszego szablonu WordPress?

google_fonts-logo

Google udostępnia obfitą bazę ciekawych i darmowych czcionek na swoich serwerach http://www.google.com/fonts/. Wielu webmasterów na pewno już z nich korzystało.
Jak i gdzie dodać link do czcionek w naszym szablonie?
Jest na to kilka sposobów…
Preferuje rozwiązanie, gdzie czcionki są dodawane razem ze skryptami i innymi funkcjami czyli w pliku functions.php dodajemy wpis:
wp_register_style('mygoogleFont', 'http://fonts.googleapis.com/css?family=Electrolize');
wp_enqueue_style( 'mygoogleFont');

Jeżeli modyfikujemy nie nasz szablon warto wcześniej sprawdzić czy autor nie dodaje swoich czcionek w innym miejscu.
Ta metoda jest uznawana za prawidłową. Kolejnych, o których napiszę, nie poleca się…
Czytaj dalej Jak dołączyć czcionki Google do naszego szablonu WordPress?

Zmiana języka w WordPressie

wordpress_logo

Jeżeli chodzi o obsługę językową strony opartej na WordPressie to mamy kilka możliwości.

Instalacja manualna języka strony opartej o WordPress
Metoda ta polega na modyfikacji pliku konfiguracyjnego wp-config.php. Jednak zanim do tego przystąpimy, najpierw należy wgrać na nasz serwer odpowiednie pliki językowe.
Polskie wersje językowe WordPressa można pobrać ze strony polskiej sekcji WordPressa.
Sprawdzamy czy w katalogach wp-content lub wp-includes jest katalog o nazwie languages.
Interesują nas 3 pliki z katalogu wp-content/languages: pliki z rozszerzeniem .mo i plik pl_PL.php, należy je przekopiować.
Teraz można przystąpić do modyfikacji pliku konfiguracyjnego wp-config.php. Należy znaleźć fragment odpowiadający za domyślny język skryptu WP czyli define ('WPLANG', ''); oraz zmienić go na define ('WPLANG', 'pl_PL');
Po ponownym otwarciu strony powinien być widoczny nowy język (polski ;).
Czytaj dalej Zmiana języka w WordPressie

Aby dodać ikonę w pasku adresu (favicon) należy…

wordpress_logo

Onet.pl favicon
Aby dodać ikonę w pasku adresu i na zakładce przeglądarki w blogu WordPress należy:

  • dodać poniższą linijkę kodu do pliku /wp-content/themes/nazwa_twojego_szablonu/header.php 

<link rel=”shortcut icon” href=”<?php bloginfo(‚stylesheet_directory’); ?>/favicon.ico” />

  • wgrać na serwer strony/bloga plik favicon.ico (lub .png .gif) przez klienta ftp lub własny panel administracyjny hostingu

Favikonkę można stworzyć na podstawie pliku graficznego (.png .gif .jpg) własnego logo za darmo online np. w tym serwisie: http://www.favicon.cc

Najpierw wgrywamy plik do generatora, ew. zmodyfikować i pobrać na dysk klikając Download.

Instalacja i pierwsza konfiguracja WordPressa

wordpress_logo

Podczas instalacji zmieniamy standardowe, sugerowane ustawienia takie jak nazwy katalogów czy ustawienia bazy danych (prefiks wp_ i nazwa administratora admin) w celu zabezpieczenia witryny.

wp instalacja bazy danych

Po zakończonej instalacji logujemy się do zaplecza i zaglądamy w Ustawienia. Mamy możliwość ustawienia m.in. tytułu strony wraz z podtytułem oraz daty.

Dobrze jest też dopilnować, żeby nikt nam się nie rejestrował – ta opcja nie powinna być zaznaczona – jeżeli sobie tego nie życzymy. Kiedy pojawi się taka potrzeba można ręcznie dodać nowego użytkownika.

W zakładce Permalinks (przyjazne linki) ustawiamy format linków w jaki sposób mają być budowane – sugeruję, żeby nie zostawiać formatu ze znakiem zapytania – najczęściej zostawiam w postaci nazwy postu, po prostu %postname% lub razem z kategorią /%category%/%postname%/

Upewnijmy się, że wyszukiwarki będą miały dostęp do naszej strony; od wersji 3.5.0 opcje ta została przeniesiona do widoku Reading zamiast Privacy Screen czyli Search Engine Visibility zostawiamy tak jak jest bez „ptaszka” (żeby ukryć stronę przed wyszukiwarkami zaznaczamy ę opcję co skutkuje dodaniem nagłówka meta name=’robots’ content=’noindex,nofollow’).

To na dobry początek wystarczy. W dalszej części możemy się zająć instalacją dodatkowych wtyczek SEO.